Gå direkt till huvudinnehåll Gå direkt till sök
Kvinnlig lagerarbetare lyfter varor.

Fakta & råd

Arbetsmiljö

Att se till att arbetsgivare tar sitt ansvar för de anställdas hälsa är en av de viktigaste fackliga frågorna. Här får du veta vilket ansvar din chef har och hur facket kan hjälpa dig med arbetsmiljön på ditt jobb.

Du har rätt att må bra på jobbet

Alla som jobbar ska må bra på sin arbetsplats. Du ska självklart inte riskera att skadas fysiskt på jobbet. Men du ska också ha en bra psykisk och social arbetsmiljö där du kan göra ditt jobb utan stress, otydligt ledarskap eller trakasserier. Arbetsgivaren är skyldig enligt lag att se till att arbetsmiljön är god, men du och dina kollegor kan påverka genom att berätta vad som inte funkar och behöver förändras. Då är facket ett jättebra stöd! Du kan alltid kontakta oss om du har några frågor om arbetsmiljön.

Vad är en bra arbetsmiljö?

En bra arbetsmiljö betyder att du ska kunna göra ditt jobb utan att riskera din hälsa. Det handlar både om fysisk, psykisk och social arbetsmiljö.

  • Fysisk arbetsmiljö:
    Belysning, temperatur, ergonomi och säkerhet
  • Psykosocial arbetsmiljö:
    Stress, tydlighet i uppdraget och rimliga krav

Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att se till att arbetsmiljön är god. Men du och dina kollegor kan också påverka genom att rapportera risker, berätta vad som inte funkar och ta hjälp av facket.

Vanliga problem på jobbet 

Det är mycket som kan påverka hur du mår på jobbet, som stress, buller, dålig ventilation, för varm temperatur eller otydliga chefer. Om du upplever en dålig arbetsmiljö ska du alltid ta upp det med din chef eller ditt skyddsombud. Arbetsgivaren är skyldig att ha en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur risker ska hanteras. 

Exempel på vanliga arbetsmiljöproblem: 

  • För varmt eller för kallt inomhus
  • Stress, för hög arbetsbelastning och underbemanning
  • Dålig ergonomi och tunga lyft
  • Konflikter eller trakasserier

Behöver du stöd? 
Kontakta Handels rådgivning så hjälper vi dig

Vem har ansvar för arbetsmiljön?

Din chef har alltid huvudansvaret för att arbetsmiljön är säker och hälsosam. 
Det gäller oavsett om du jobbar heltid, deltid eller som visstidsanställd.

På arbetsplatser med kollektivavtal finns tydligare regler och rutiner för hur arbetsmiljöfrågor ska hanteras, till exempel riskbedömningar, rutiner för skyddsrond och samverkan med skyddsombud.

Skyddsombudet är ditt stöd på arbetsplatsen 

Ett skyddsombud, eller arbetsmiljöombud är en anställd som valts ut av de fackligt anslutna på din arbetsplats för att hålla koll på arbetsmiljön tillsammans med arbetsgivaren.

Alla skyddsombud ska gå en skyddsombudsutbildning och har rätt att: 

  • Delta i planering av förändringar 
  • Begära åtgärder om något är farligt 
  • Stoppa arbete som innebär allvarlig risk 

Om du inte har ett skyddsombud på din arbetsplats kan du alltid vända dig till Handels regionala skyddsombud. De kan göra besök, bedöma risker och hjälpa till med att driva igenom förbättringar. 

Vill du veta mer om hur man blir skyddsombud eller hur du kan påverka din arbetsmiljö? 
Logga in på mina sidor 

Arbetsmiljö för butik, lager, e-handel och frisör

Handels och andra fackförbund har tillsammans med arbetsgivarna tagit fram guider om arbetsmiljö för butik, lager, e-handel och frisörer. De öppnas genom organisationen Prevents hemsida.

För butik

Lär dig mer om brandsäkerhet, säkerhet vid rån och ergonomi i butik.

För lager

Checklista för säkert lagerarbete som går igenom allt från belysning till tunga lyft.

För frisörer

Tips om rätt redskap, skyddsutrustning och arbetsställning för frisörer.

Så förbättrar du arbetsmiljön

Bra arbetsmiljö skapas tillsammans mellan anställda, arbetsgivare och facket. 
Handels driver arbetsmiljöfrågor både i kollektivavtalsförhandlingar och i politiken. Vi arbetar för att minska stressen i handeln, stoppa trakasserier och göra branscherna mer hållbara både för den fysiska och mentala hälsan. 
 
Om något inte funkar på jobbet ska du inte stå ensam. Som medlem i facket får du: 

  • Rådgivning och stöd vid arbetsmiljöproblem
  • Hjälp av skyddsombud och fackliga representanter
  • Trygghet denom kollektivavtal och försäkringar

Ju fler medlemmar vi är i fackförbundet, desto högre krav kan vi ställa på arbetsgivarna. Därför är det viktigt att du och dina kollegor är med, så att vi kan arbeta för en bättre arbetsmiljö så att du kan må bra både på och utanför jobbet.

Vi hjälper dig till en bättre arbetsmiljö!

Hör av dig till oss om du har frågor om din arbetsmiljö. Bli medlem för att få hjälp.

Vanliga frågor om arbetsmiljö

Kontakta Handels

Har du mer frågor, behöver personligt stöd eller vill du skaffa kollektivavtal till din arbetsplats?

Mina Sidor

Logga in för att se ditt kollektivavtal, söka kurser, se dina försäkringar och annat som rör ditt medlemskap.

Nytt från Handels

Ung kvinna som jobbar på lager, letar varor på en hylla.

Allt fler övervakas på jobbet

Kameraövervakning som streamas till chefen, system som mäter varje knapptryck i kassan och datorer som följer varje rörelse på lagret.

  • 09 okt. 2025
  • Arbetsmiljö

Ta chansen att påverka ditt schema

Hur vill du jobba nästa år? Behöver du vara ledig varje tisdagskväll? Eller har du barn varannan vecka och behöver arbetstider som fungerar med barnens tider? Vill du vara säker på att du är ledig några särskilda dagar? Du kan lämna in önskemål om det till chefen.

  • 15 juli 2025
  • Arbetsmiljö +2 till
  • Lön
  • Anställningsvillkor

ICA:s lager i Kallhäll är Handelns bästa arbetsplats

ICA:s lager i Kallhäll norr om Stockholm har utsetts till Handelns bästa arbetsplats 2024. Lagret har utmärkt sig genom starkt engagemang, god arbetsmiljö och fackliga framgångar.

  • 19 nov. 2024
  • Arbetsmiljö +2 till
  • Lön
  • Anställningsvillkor

En av tre känner sig otryggare på jobbet

Många som jobbar i butik känner oro för hot eller våld, särskilt de som jobbar ensamma, visar en ny rapport som Handels har gjort. Känner du igen dig?

  • 24 okt. 2024
  • Arbetsmiljö +1 till
  • Arbetsmiljö

Mer om Handels