Hur lång tid tar handläggningen?
Just nu har vi en handläggningstid på omkring 6 veckor. Handläggningstiden är längre än normalt men vi arbetar för att du ska få ett beslut så snabbt som möjligt.
På grund av att handläggningstiden är längre är det många som ringer till oss. Vi kan tyvärr inte säga när just ditt ärende blir klart men det finns några saker du själv kan göra för att vi ska kunna hantera din ansökan så snabbt som möjligt.
Vad du själv kan göra för att vi ska hantera din ansökan snabbare
Om du ska söka ersättning nu
- Var noga när du fyller i din ansökan. Läs igenom alla uppgifter och intyg innan du skickar in dem till oss och säkerställ att du skickat in allt på din att göra-lista. Du behöver lämna uppgifter om vad du gjort under de senaste 12 månaderna. Om du varit föräldraledig, sjuk eller studerat på heltid kan du behöva lämna uppgifter för fler månader.
- Kom ihåg att tidrapportera! För att vi ska kunna ta beslut behöver du lämna in minst en tidrapport.
- Undvik att skicka in samma intyg flera gånger. Fler intyg innebär fler handlingar för oss att gå igenom. I Mina sidor under “Mina dokument” hittar du alla intyg du skickat in till oss.
Om du skickat in din ansökan och väntar på svar
Det kan dröja några veckor innan vi börjar se över ditt ärende men vi kommer meddela dig så snart en handläggare hanterat din ansökan. Innan dess kan vi inte lämna något förhandsbesked, varken på Mina sidor eller i telefon.
Under “Min profil” kan du ställa in så att du får en notifiering varje gång det händer något nytt i Mina sidor.
Om du behöver skicka in fler uppgifter eller intyg
Handläggningstiden är längre för dig som behöver komplettera din ansökan. Om du fått besked om att du behöver skicka in fler uppgifter eller intyg är det viktigt att du gör det så snart som möjligt. Hör av dig om du undrar över något vi frågat efter, så hjälper vi dig.
Kontakta oss
Just nu har vi längre svarstider i telefon och du kommer därför enklast i kontakt med oss genom att skicka ett meddelande via Mina sidor.